Monday, June 15, 2009

DELLANI (komplikasi jiwa bujang)




Dellani, dinding bilik aku putih warnanya
Diwaktu malam ada bayang kipas disisi
Aku dah penat tidur berbaring
Aku teringin tidur berdiri
Walau mataku pejam, biar aku terhoyong hayang
Seperti pokok ditepi pantai
yang ditiup angin laut


Dellani, bilik ini kecil sekali
Tapi garang lampu kalimantannya
cahayanya terang benderang
Bila aku terlalu penat
Aku tertidur tanpa sempat menutupnya
Tanganku pendek sekali untuk menjangkau
Suis ditepi dinding


Dellani, sedap sungguh bunyi kipas itu
kudengar parau betul suaranya
Kalau aku melompat tinggi
Tentu kucecah permukaannya
Selama ini aku hanya melihat dia berpusing
Dengan aku hanya terlentang terbaring
Dan mata yang terjegil

Dellani, tingkap aku cuma satu
Tiada pokok yang menjuih dahannya
Tiada kereta yang melintas dibawahnya
Bila kutidur kubuka semua ruangnya
4 tahun lamanya aku disini
Tidak pernah bulan mengambang
Cuma yang ada tempias air hujan


Dellani, katil ku kecil sekali
besarnya muat-muat satu badan
Aku tak dapat berguling jauh-jauh Dellani
Tidurku lurus seperti batu
Kurapatkan katilku kedinding
Supaya senang aku berpaling
Dan melihat langit yang kosong


Dellani, bajuku bersepah didepan mata
Letaknya tak sekata
kan kubasuh semuanya pada hujung minggu
Ditepi kucerek, cawan dan gula
Dindingku tak berposter
Sejuk, bila ku rapatkan pipi
Dihadapanku kujuga penuh dengan buku-buku
Yang tak sempat aku baca

Dellani, apa lagi?
Bilik ini takkan membesar kalau aku terus disini
Dan peliknya dalam ratap hiba ini
Aku boleh teringkatkan Sungai Mekong

Shah Alam/2004


No comments: